jueves, 5 de septiembre de 2013
Des de la meva finestra
L’accident fallida de Spanair
Fa cinc anys es va estavellar a l’aeroport de Barajas, l’avió
de Spanair, JK5022, deixant un rastre de 154 morts i bastants ferits, amb les
sequeu-les que encara arrosseguen.
L’accident va tenir una repercussió directa
en la desaparició de l’aerolínia. Els usuaris van respondre com era d’esperar, amb el que
es coneix com l’efecte “Rainman”, Spanair va perdre d’una forma sostinguda un
20% dels seus passatgers, el que va portar a la companyia a fer fallida al
gener de 2012.
L’efecte “Rainman” ve a ser la constatació de que els
usuaris tenen tendència a penalitzar, no volant en elles, a les aerolínies que
tinguin accidents, si consideren, que en aquests i pot haver-hi algun tipus de
negligència per part de les empreses. Fins aquí sembla que era totalment previsible
la fallida, malgrat això, la companyia va ser comprada al 2009 per un grup
d’inversors catalans a les línies aèries sueques SAS. Es va justificar
quimèricament, com que calia tenir a Catalunya una línia aèria de bandera
catalana.
Va estar una quimera que ens va costar molts diners
públics, doncs entre Generalitat i Ajuntament de Barcelona van aportar 150
milions d’euros a Spanair. Es a dir, defensar aquesta hipotètica bandera ens ve
a costar 150 milions.
Desprès, en un intent de fugida endavant, des de la
Generalitat es va buscar socis capitalistes que recolzessin a l’empresa: es va
contactar i signar alguns pre-acords amb una aerolínia xinesa i una altra de
Qatar. No obstant, ambdues companyies es van desdir, al comprovar com des de
l’Unió Europea, s’ estava investigant les fortes injeccions de fons públics en
Spanair, la qual cosa podria suposar una violació de la normativa contra la
competència i podria acabar en l’obligació de retornar els ajuts públics.
Finalment, al gener del 2012, Spanair va deixar de
funcionar desprès de presentar en el Jutjat Mercantil de Barcelona, el
necessari concurs de creditors, amb uns deutes de 474 milions de € i la
presentació de un ERE sobre la plantilla.
El sindicat de pilots, SEPLA , adverteix que es podria
tornar a repetir el mateix accident, ja que encara volen avions McDonnell
Douglas (MD-80) com el que es va estavellar a Barajas, sense que s’hagin fet
els canvis en el “sistema TOWS”.
Els EEUU
anuncia que presentarà càrrecs contra
les empreses que van poder provocar la crisis econòmica del 2008, mentre que a
Espanya sembla que es fan les coses totalment a l’inrevés. En definitiva, es
van invertir 150 milions d’euros de diners públics, en una companyia que era
fàcil preveure faria fallida en poc temps. I potser ja va sent hora, de que com
en altres països, la Justícia demani responsabilitats als quin van prendre
aquesta decisió tant desastrosa.
Etiquetas: laccdfalldspanair
Suscribirse a Entradas [Atom]