jueves, 5 de septiembre de 2013

Des de la meva finestra


L’accident fallida de Spanair

Fa cinc anys es va estavellar a l’aeroport de Barajas, l’avió de Spanair, JK5022, deixant un rastre de 154 morts i bastants ferits, amb les sequeu-les que encara arrosseguen. 

L’accident va tenir una repercussió directa en la desaparició de l’aerolínia. Els usuaris van respondre com era d’esperar, amb el que es coneix com l’efecte “Rainman”, Spanair va perdre d’una forma sostinguda un 20% dels seus passatgers, el que va portar a la companyia a fer fallida al gener de 2012.

L’efecte “Rainman” ve a ser la constatació de que els usuaris tenen tendència a penalitzar, no volant en elles, a les aerolínies que tinguin accidents, si consideren, que en aquests i pot haver-hi algun tipus de negligència per part de les empreses. Fins aquí sembla que era totalment previsible la fallida, malgrat això, la companyia va ser comprada al 2009 per un grup d’inversors catalans a les línies aèries sueques SAS. Es va justificar quimèricament, com que calia tenir a Catalunya una línia aèria de bandera catalana. 
Va estar una quimera que ens va costar molts diners públics, doncs entre Generalitat i Ajuntament de Barcelona van aportar 150 milions d’euros a Spanair. Es a dir, defensar aquesta hipotètica bandera ens ve a costar 150 milions.

Desprès, en un intent de fugida endavant, des de la Generalitat es va buscar socis capitalistes que recolzessin a l’empresa: es va contactar i signar alguns pre-acords amb una aerolínia xinesa i una altra de Qatar. No obstant, ambdues companyies es van desdir, al comprovar com des de l’Unió Europea, s’ estava investigant les fortes injeccions de fons públics en Spanair, la qual cosa podria suposar una violació de la normativa contra la competència i podria acabar en l’obligació de retornar els ajuts públics.

Finalment, al gener del 2012, Spanair va deixar de funcionar desprès de presentar en el Jutjat Mercantil de Barcelona, el necessari concurs de creditors, amb uns deutes de 474 milions de € i la presentació de un ERE sobre la plantilla.

El sindicat de pilots, SEPLA , adverteix que es podria tornar a repetir el mateix accident, ja que encara volen avions McDonnell Douglas (MD-80) com el que es va estavellar a Barajas, sense que s’hagin fet els canvis en el “sistema TOWS”.

Els EEUU anuncia que  presentarà càrrecs contra les empreses que van poder provocar la crisis econòmica del 2008, mentre que a Espanya sembla que es fan les coses totalment a l’inrevés. En definitiva, es van invertir 150 milions d’euros de diners públics, en una companyia que era fàcil preveure faria fallida en poc temps. I potser ja va sent hora, de que com en altres països, la Justícia demani responsabilitats als quin van prendre aquesta decisió tant desastrosa.

Etiquetas:






<< Inicio

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Suscribirse a Entradas [Atom]